Din næste kollega kan blive en chatbot

0
23
Din næste kollega kan blive en chatbot

Author: Frieda Strøm, Digital Marketing Manager Technology Nordics, Oracle

Chatbots hjælper ikke bare virksomheder med at yde kundeservice døgnet rundt – de hjælper også de ansatte med deres daglige rutiner. Her kan du læse hvordan.

Chatbots kan i princippet deles op i to typer: Dem med og dem uden kunstig intelligens.

En chatbot er i bund og grund et computerprogram, som man kommunikerer med i stedet for et menneske. Den enkle version reagerer på kommandoer og nøgleord ud fra et foruddefineret regelsæt, så den kan pege brugeren i den rigtige retning, men den lærer ikke i takt med, at den bliver brugt.

Den er kun så “smart”, som den er programmeret til at være.

Den intelligente bot er langt mere avanceret og bliver dygtigere, jo mere den bliver brugt. Den har en algoritmisk intelligens, som kontinuerligt forsøger at forstå, hvad brugerne spørger om. Gennem dialog kan chatbotten indsamle information nok til, at den kan give brugerne mere præcis hjælp.

Mobil talegenkendelsesteknologi kombineret med den udbredte adgang til tilsyneladende ubegrænsede cloud computing-ressourcer online har ført til et voldsomt prisfald. Det kan gøre det endnu mere attraktivt for virksomheder at indføre chatbots.

Magnus Revang er forskningsdirektør hos Gartner og mener, at erhvervslivet bør udnytte de fordele, som chatbots giver.

– Det meste af “chatbot-hypen” fokuserer på kundescenarier, men de kan også være en stor hjælp for virksomhedernes medarbejdere. chatbots skal inkluderes i mobilappstrategier, hvis man vil være på omgangshøjde med de seneste trends. Ellers bliver de en disruptiv faktor i medarbejdernes kommunikation og interaktion med hinanden, udtaler han til Gartners eget website.

Flere grundlæggende anvendelsesområder

Automatiserede kundeservicechats skyder op som paddehatte og er ikke længere unikke. For medarbejderne ude i virksomhederne, som oplever, at chatbots på sigt vil erstatte mennesker, er det vigtigt at definere, hvordan de kan lette deres arbejde. Et klassisk eksempel er på et lager, hvor en god meddelelsestjeneste kombineret med Internet of Things (IoT) selv kan sige til, hvis man løber tør for en vare eller meddele, at et produkt, som har været efterspurgt længe, er ankommet til varelageret.

Ud over lagerstyring fremhæver Gartner også planlægning og organisering af hverdagen på arbejdspladsen som vigtige anvendelsesområder. I mange tilfælde benytter medarbejderne sig af forskellige kalendere og platforme. En chatbot vil kunne kontakte en anden bot med kunstig intelligens for at initiere en meddelelsesstrøm kombineret med kalenderadgang for at finde en ledig tid i flere kalendere samtidig.

En personlig assistent, for eksempel Meekan, vil i løbet af få sekunder kunne finde ud af, om alle deltagerne i et projekt er tilgængelige på det tidspunkt, som projektlederen har foreslået, så man slipper for at sende e-mails og mødeindkaldelser rundt.

Endnu mere avanceret bliver det, når botten sammenkæder information fra rapporter med projektplaner, tidsforbrug og omkostningsstyring. Stort set alle større meddelelsesplatforme har chatbots af denne type, og du kan stille din nye “kollega” spørgsmål i stil med “Hvilke opgaver er jeg blevet tildelt?”, “Hvem har denne opgave nu?” eller “Hvornår skal projektet være færdigt?”.

Tal til dit internet!

Talestyrede assistenter som Apples Siri, Amazons Alexa og Google Assistant er allerede et hit i mange amerikanske hjem. Talekommandoerne bliver viderekoblet til andre ting i huset, for eksempel smart belysning og strøm, som du betjener ved at tale ud i lokalet, så de følsomme mikrofoner opfanger din stemme.

Tænk, hvis man også kunne slippe for konventionelle internetsøgninger og navigering gennem endeløse menuer! De muligheder ligger slet ikke så langt ude i fremtiden: Du fortæller websitet, hvad du leder efter. Chatbotten stiller dig eventuelt et modspørgsmål for at få bekræftet, hvad du spørger om, og leverer derefter skræddersyede resultater.

I et webudviklingsperspektiv kan man forestille sig en teknologi, som gennemsøger millioner af løsninger for at finde svaret på lige præcis det spørgsmål, du har stillet. Derefter deler løsningen dataene med alle relevante interessenter i og uden for virksomheden.

Analyse og udvikling af nye produkter

Den kunstige intelligens, som mange chatbots råder over, gør dem til et utroligt praktisk værktøj for mange små virksomheder. Formålet med en chatbot er hovedsageligt kundeinteraktion, men virksomheder vil fremover også kunne analysere de indsamlede data. Endelig kan virksomheder skræddersy produkter og tjenester, som opfylder forskellige kundegruppers behov.

Segmenteringsmulighederne er uendelige. I takt med at AI-teknologien bliver mere og mere sofistikeret, bliver deres analysekapacitet også stadig større, hvilket vil gøre chatbotten til en enorm ressource for enhver virksomhed.



Source link

Please follow and like us:
error

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here